Ovládněte sílu řeči

Mluvit umí každý z nás. Dokážete ale okolní lidi přesvědčit, že zrovna váš názor je ten správný? Síla řeči je téměř neuvěřitelná. Lze s její pomocí manipulovat davy, ale také lze s její pomocí vytvářet umění. Podívejme se na řeč tak, jak jste o ní pravděpodobně nikdy neuvažovali.

Jste dobrý řečník? 

Řeč se zdá být na první pohled zcela jasná a průhledná. Zkrátka máme myšlenku, kterou pomocí řeči zakódujeme a vyšleme někomu jinému ve formě zvukových vln. Nicméně podíváme-li se na problematiku řeči podrobněji, objevíme obrovské množství netušených možností. Přemýšleli jste například nad tím, proč lidé chápou jednu a tutéž větu pronesenou stejným způsobem různě?

Ač se to může zdát až šílené, tak řečí, tím jedním, jednoduchým aktem, se zabývají z různých úhlů pohledu více než dvě desítky vědeckých oborů a disciplín. Já se v tomto článku ale budu zabývat mixem pouze dvou z těchto oborů – pragmatiky (záměr promluvy) a sémiotiky, či konkrétněji sémantiky (spektrum významů promluvy). Obě disciplíny dohromady nám ukážou, jak lze řeč využívat ve váš prospěch.

Základní myšlenou tohoto článku totiž je, že pokud zvládnete umění řeči, dokážete si bez problémů obhájit jakýkoli názor, a to bez ohledu na jeho obecnou správnost.

Příklady toho, že má formulace je skutečně pravdivá, určitě zná každý z vás. Hitler dokázal využít situaci a svojí rétorikou přesvědčil miliony lidí o správnosti genocidy.

Dnes se na tuto situaci díváme s opovržením a považujeme ji za odstrašující historický případ. Ale to, že hromadné genocidy probíhaly a probíhají i jinde na světě včetně bývalého Sovětského svazu, už je trochu v pozadí. I to je síla řeči. Najděme si odstrašující příklad do učebnic a zbytek skryjme ve stínu.

Zabíjet lidi je zkrátka špatné, to říká naše společnost a zákony na to pamatují již pár tisíc let. O poznání méně let víme, že cigaretový kouř vážně poškozuje zdraví. A přesto jsou tabákoví lobbisté schopni ovlivňovat mínění veřejnosti i zákonodárců. A co takový hazard? Stejný příklad. Na vše existuje zkrátka více názorů, a pokud lidé vědí, jak argumentovat, daří se jim prosazovat své zájmy.

Naučte se sílu řeči

V dnešní době není moc důležité, kdo umí více křičet, ale spíše, kdo má pádnější argumenty. Takže pokud chcete prosadit nějaký svůj názor, je vaší prvořadou povinností mít dostatek informací. Pokud jich máte dost, dokážete je seskupovat a formulovat tak, aby z toho vyšel váš pohled jako ten správný. Většina lidí nemá totiž o podrobnostech ani potuchy. Můžete je tak přesvědčit tím, že jim sdělíte výhradně podrobnost, které hrají ve váš prospěch.

Samozřejmostí je, že abyste dokázali svůj názor vůbec vyslovit, musíte se umět prosazovat a zároveň se nebát prosazovat. „Umět“ a „nebát se“ je vhodné odlišovat. Můžete umět lézt na žebřík, ale pokud se bojíte, moc často na něj asi nelezete. Stejně tak se můžete umět prosazovat, ale pokud se bojíte, nebudete to dělat moc často.

Když už máme dostatek informací a nebojíme se prosazovat, může z nás být skvělý řečník. Ale pokud neumíte důvěryhodně vystupovat, podaří se vám přesvědčit pouze malé množství lidí.

Jistá obchodní značka parfémů má z mého pohledu zcela špatně promyšlenou strategii. Zastaví vás s tím, že vám dají spoustu věcí zadarmo. Naskládají vám to taštičky tři krémy, dva šampony, několik dalších serepetiček, a pak vám řeknou, že když si koupíte poslední parfém za 1500,-, je vše vaše. Dostatek informací mají (včetně psychologických strategií), prosazovat se nebojí. Ale jak můžete důvěřovat někomu, kdo vám před minutou lhal o tom, že vám dá něco zdarma? Nevím, jaké mají výsledky, ale tipuji, že s touto strategií ne moc dobré.

Jakmile už máte předchozí poučky pohromadě, zbývá vám to poslední. To, co lidi donutí konat nějakým způsobem. Poslední ingrediencí úspěchu je apel na základní lidské potřeby. Většina lidí slyší na to, že se mohou mít lépe. Co víc, třeba jim hrozí nebezpečí. Důvěryhodný člověk, který viditelně ví, o čem mluví, říká, že je čekají velké problémy, když neuděláte, co po vás chce. Pozor, občane!

V této souvislosti se mi zcela jasně vybavuje volební kampaň ČSSD, kdy na plakátech stálo, že stát vyplatí 13. důchody z dividendy ČEZ. Političtí rivalové oponovali, že to jsou peníze určené pro penzijní reformu. Zástupci ČSSD argumentovali zvýšenou kupní silou důchodců a tím pádem navrácením peněz do státní kasy. Nějak už ale zapomněli dodat, že se z každé koruny vydané státem vrátí do rozpočtu jen něco mezi 20-40 haléři.

Vidíte, že síla řeči je opravdu obrovská. Chceme-li se bránit pokusům o manipulaci ostatními, musíme využívat kritické myšlení, a každou podstatnou informaci, jejíž pravdivostí či úplností si nejsme jisti, si ověřovat.

Naopak, pokud chcete sílu řeči využívat vy, orientujte se podle pouček, které jsem vypsal. Ať už obhajujete důležitý projekt, přesvědčujete davy nebo třeba jen ženy, je třeba mít dostatek informací, umět a nebát se prosazovat a důvěryhodně vystupovat. V případě davů dodejte ještě apel na základní lidské potřeby. „Průměrný občan“ na něj uslyší.

Komentáře

Bez nadpisu
 od autora OffTopic:))
Bez nadpisu
 od autora nikolajn
Re:
 od autora Defqon